Regels Starten

Een goede start is het halve werk.

Bij alle wedstrijden geldt een één start regeling. Dit houdt in dat er bij een valse start, niet wordt afgefloten en de start opnieuw mag worden gedaan. Maak je een valse start dan komt dit in de uitslag als diskwalificatie AA. Voor de allerjongste zwemmers zijn er wedstrijden waar dit mindert strikt wordt gedaan. Dan behoort een tweede start soms tot de mogelijkheden.

Hoe gaat een start bij de school-, vlinders- en vrijeslag in zijn werk:

1. Je gaat als zwemmer achter het startblok staan van de baan waarin jij moet zwemmen

2. De scheidsrechter geeft 3 korte fluitsignalen als teken dat de start binnenkort gaat beginnen.

3. De scheidsrechter geeft daarna het (eerste) fluit signaal en je gaat direct op het startblok staan.

4. De starter zegt vervolgens: “ Op uw plaatsen!”. Dit is het signaal om in de starthouding te gaan staan zonder je daarna nog verder te bewegen!

5. Vervolgens geeft de starter zijn fluitsignaal en direct hierna duik je het water in.

Bij de rugslag verloopt de start iets anders:
1. Je gaat naast het juiste startblok staan.

2. De scheidsrechter geeft 3 korte fluitsignalen als teken dat de start binnenkort gaat beginnen.

3. De scheidsrechter geeft daarna het (eerste) fluitsignaal en je springt vervolgens in het water en zwemt direct terug naar het startblok.

4. Ondertussen volgt er een tweede fluitsignaal en je gaat in de juiste positie aan het startblok hangen (lichaam naar het startblok gericht).

5. De starter zegt vervolgens: “ Op uw plaatsen!”. Dit is het signaal om in de starthouding te gaan staan zonder je daarna nog verder te bewegen!

6. Vervolgens geeft de starter zijn fluitsignaal en direct hierna race je weg op de rug.

 

Wanneer wordt er bij de start gediskwalificeerd?

– Een zwemmer vertrekt voordat de starter zijn fluitsignaal (het tweede en bij de rugslag derde fluitsignaal) (Te vroeg dus.)
– Een zwemmer heeft bewogen, nadat hij/zij in de starthouding is gaan staan en beweegt nog net voor/tijdens het fluitsignaal van de starter.
Tip: Oefenen op stilstaan op het startblok is echt geen overbodige luxe. Vooral als de startblokken schuin aflopen of glad zijn is het namelijk best moeilijk. Probeer ook welke starthouding het makkelijkst is, voeten naast elkaar of achter elkaar.