Zwemselectie wedstrijden

SwimFUN

Swimfun wedstrijden zijn wedstrijden die we alleen als startgemeenschap zwemmen voor alle zwemmers. Van de net gestarte zwemmer tot de senior zwemmer. De afstanden zullen 25 en 50m zijn. Het is een gezellige bijeenkomst met de hele startgemeenschap waar plezier voorop staat. Ook junioren en jeugd die verder geen wedstrijden zwemmen kunnen tijdens deze wedstrijd toch een baantje meezwemmen.

Regio circuit

Dit seizoen wordt voor het eerst het regio circuit gezwommen. Een set van 4 wedstrijden voor selectie zwemmers waarin alle gangbare afstanden en zwemslagen een keer aan bod komen. Het uitdagende programma geeft  de mogelijkheid om naast de leuke slagen en makkelijke afstanden ook te werken aan de wat minder leuke slagen en langere afstanden. Wij willen je graag uitdagen om alle afstanden te kiezen die je normaal niet zou zwemmen. Deze wedstrijden kunnen iedere keer met een
andere set van verenigingen worden gezwommen.

Om in het buitenland aan een toernooi mee te kunnen doen (Nordhorn of Epe) moet je gedurende het jaar 100 en 200 meters op diverse slagen hebben gezwommen in NL. Daarvoor zwemmen wij deze afstanden ook in het regio circuit.

Programma en regels Regio Circuit

De Nationale Zwemcompetitie

Als Startgemeenschap zo hoog mogelijk eindigen, dat is ons doel! In de Zwemcompetitie kunnen clubs zich onderling met elkaar vergelijken. Net als in andere teamsporten zijn er divisies (klassen) waarin verenigingen afhankelijk van hoe goed ze het vorig jaar zijn geweest in uitkomen. Er zijn 2 landelijke divisies en 3 regionale klassen. Na afloop van 5 wedstrijden wordt bepaald wie de winnaar in iedere divisie is en natuurlijk of er promotie of degradatie plaats vindt. Wij zwemmen in het seizoen 2023-2024 in de C klasse regio Oost samen met 14 andere verenigingen uit Overijssel en Gelderland. Vanaf zwemmers Junioren 1 zijn er, per wedstrijd, punten te behalen die meetellen voor het totaalklassement. De punten zijn de gezwommen tijden van de snelste 1 of 2 zwemmers in een leeftijdsgroep. De vereniging die over 5 ronden totaal het snelst zwemt, heeft gewonnen.

Voor de zwemcompetitie staan vervangende tijden. Zwemt er niemand dan krijgen we een vervangende tijd.  Zwem je sneller dan deze tijden dan kun jij meehelpen om onze startgemeenschap aan punten te helpen in de nationale competitie. De uitleg over de competitie staat hier. De vervangende tijden vind je hier

Het Lange Afstand Circuit (LAC)

Het KNZB Lange Afstand Circuit is ontstaan om het oefenen en zwemmen van langere afstanden in de breedte te stimuleren. Het circuit is zo ingericht dat zwemmers in twee seizoenshelften, voor half januari en na half januari, een aantal langere afstanden kunnen zwemmen waarvan de resultaten in een landelijk klassement worden opgenomen. De afstanden mogen in iedere wedstrijd worden gezwommen, maar de echt lange afstanden kunnen praktisch alleen in speciale lange afstandswedstrijden worden gezwommen.

De afstanden zijn 200 wisselslag, 400 vrije slag, 400 wisselslag en 1500-2000 vrije slag

Bepalingen en programma Lange Afstands circuit